Som frivillig skal du kende til tre flag, og deres funktioner
Hvis man gerne vil være frivillig flagpost, så er der tre flag som man skal kende til, og deres funktioner, hvilket er vigtigt.
Uanset hvilket bane, eller klub, man kommer til som frivillig, så bliver man oplært, og sat ind i det på selve mødedagen, men jo mere man ved, og har sat sig ind i det, jo bedre forståelse får man for det enkelte flag, inden man kommer afsted. Det er et stort ansvar man får, med sådan en opgave, som flagpost, for du er kørerens sikkerhed, både når der køres tidskval, og heat.
De tre flag
Som udgangspunkt har begge de to største forbund, DMU og DMCU, de samme regler om, at der er tre flag som frivillige flagposter, skal kende til. Dem kan du se mere om herunder, hvilke flag der er tale om, hvilke farve de har, og sidst, men vigtigst af alt, flagenes funktioner på posten.
Grønt Flag
Grønt flag i forbindelse med en start – Banen er fri og klar
Gult Flag
- Gult flag i udstrakt arm – Fare længere fremme, kør forsigtigt og hold øje
- Gult flag i bevægelse (vifte fra side, til side) – Sænk farten, ingen overhaling og ingen hop
Hvidt Flag med rødt kryds
Hvidt flag med rødt kryds – Samaritter hjælper en kører på banen. Sænk farten, ingen overhaling eller hop, før der kommer grønt flag.
Lær alle flagene
De tre flag herover, er dem man som frivillig bliver sat ind i at kende, når man optræder som flagpost i Danmark, men det er ikke alle der har, alle tre flag på posterne. Det er bare utroligt vigtigt at vide, hvad de enkelte flag betyder, og deres funktion, som du skal udføre, som flagpost. Hvis du gerne vil kende alle flagene, og deres betydning, kan du se dem på siden flagenes betydning (klik på link).